center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

Reklámpiac - Mérsékelt növekedés
Kató Lenke, www.prherald.hu, 2006. június 9.

Az Magyar Reklámszövetség piaci döntéshozók véleménye alapján végzett felmérésének eredménye azt mutatja, hogy Magyarországon a reklámköltések növekedése lényegesen mérsékeltebb, mint amit a listaáron számolt reklámköltési adatok mutatnak. A Magyar Reklámszövetség hatodik éve végez felmérését a nettó reklámköltések becslésének tárgyában. A TNS Media Intelligence (leánykori nevén: Médiagnózis) a listaáron számolt reklámköltési adatokat 1991 óta publikálja. Míg 2000-ben a becsült reklámköltési adatok a listaáras számításhoz viszonyítva feleannyi, 2005-ben harmad annyi valós költést mutattak ki. A különbség oka elsősorban a barterek, mennyiségi kedvezmények rendszerének drasztikus növekedése. A Magyar Reklámszövetség vizsgálatának eredményeképpen látható, hogy a hazai reklámköltések egy év alatt 154,7 milliárdról 166,6 milliárd forintra növekedtek. Az előző évhez viszonyítva listaáron 14,7%-os a reklámbevételek növekedése, az MRSZ becslése szerint viszont csak 7,7%-kal nőtt a reklámtorta.

A növekedés mértéke mellett a kommunikációs szakembereket elsősorban a „tortaszeletek” nagysága érdekli. A nyomtatott sajtó és a televízió két évvel ezelőtt szinte azonos nagyságú két nagy szelete (41,3% – 41,3%) már 2004-re kissé módosult: a televíziós költés (41%) részarányához viszonyítva a nyomtatott sajtó 39%-ra csökkent, s ez a tendencia folytatódott 2005-ben is. A televíziós tortaszelet 41,8%, a printmédia részesedése 38%.  A közterületi reklámbevételek is növekedtek (15,2 milliárd, 9,1%) a rádiós piac a 2004-es kimagasló bevételhez képest kissé visszaesett (11,3 milliárdos reklámköltés, 6,8%).

A legdinamikusabb növekedést továbbra is az online szolgáltatók produkálják: az internetes tortaszelet 6,1 milliárd forintos reklámbevétellel 3,7%. Az adatszolgáltatók: a médiumok és ügynökségek szakemberei, akiknek birtokában a valós forgalmi adatok vannak. Az egyes médiumok tulajdonosai a saját területükről pontos bevételi adatokkal rendelkeznek. A tőlük kapott adatokat a kutatást végzők a TNS Media Intelligence által kibocsátott adatokkal vetették össze, illetve cégbírósági adatokkal is kontrollálták.

A legalacsonyabb és legmagasabb összforgalmat jelző adatlapok kikerültek az összesítésből, a többit átlagolták. A médiumok saját területre vonatkozó becslése kétszeres súllyal számít. Az adatok az ügynökségi jutalékot tartalmazó (nettó) forgalomra vonatkoznak, kiszámításuknál az MRSZ a valós bevételeket – barterek esetében a számlaértéket – használja.

Az egész szakma érdekeit szolgáló kutatást idén Dr. Skriba Judit - a Magyar Reklámszövetség alelnöke, a Népszabadság Zrt. stratégiai, kutatási és pr-igazgatója - irányította.

Kató Lenke

Reklámpiac - Mérsékelt növekedés, Kató Lenke, www.prherald.hu, 2006. június 9.